
WhatsApp button of chat op je website plaatsen
Een WhatsApp button is in wezen een chatknop waarmee je klanten direct met jouw in contact kunnen komen op WhatsApp. Het enige wat ze hoeven te doen is op de chatknop op je website te klikken en te chatten.
Tevens geef je met de Whatsapp-knop mobiele gebruikers de mogelijkheid om je artikelen op je website te delen met een vriend, vriendin of een groep via Whatsapp.
Een goeie plugin hiervoor is Joinchat deze is gratis en redelijk makkelijk in te stellen.
Ga naar de backend van je site, klik op plugins en daarna nieuwe plugin.
Vul Joinchat in. Instaleer en activeer de plugin

WhatsApp chat instellen op je website
Eenmaal geïnstalleerd heb je links een extra menu-item Joinchat gekregen of je kan ook bij de plugin op instellingen klikken. Zie de afbeelding hieronder.
Als eerste vullen we ons telefoonnummer in.

Bericht: Hier staat een bericht welke al automatisch is ingevuld, deze kan je naar eigen inzicht aanpassen.
Afbeelding: De standaard afbeelding is reeds goed maar je kunt de afbeelding aanpassen als je dat wilt.
Tooltip: Wanneer iemand over de WhatsApp button beweegt krijgt de bezoeker het stukje tekst te zien wat je hier hebt ingevuld. Bijvoorbeeld “Hulp nodig? of “heb je een vraag?” “”neem contact op “enz Maak een verleidelijke tekst zodat de bezoeker er op te klikt. Hou het wel kortT
Positie op het scherm: Waar wil je de Whatsapp knop hebben om een chat te starten, je kunt kiezen tussen links en rechts
Knopvertraging: Wil je de Whatsapp buton direct op de website laten zien of pas na een aantal seconden. Standaar staat hij op 3 seconden, wil je hem meteen laten zien zet hem dan op -1
Alleen op mobiel: Als je whatsapp knop alleen op smartphones wil laten zien dan kun je hier een vinkje zetten
WhatsApp Web: Wanneer een desktop gebruiker een chat wil starten, kun je door dit aan te vinken ervoor zorgen dat automatisch WhatsApp Web start. Dit is de browser versie van WhatsApp zodat je op je desktop toch een Whatsapp bericht kunt sturen
QR code: Hiermee kun je een QR code tonen op een desktop die je bezoekers kunnen scannen zodat ze een chat kunnen starten.
Chat venster: Als de bezoeker op de Whatsapp button klikt dan wordt er een chat venster geopend.
Call to action: Hier kun je een korte tekst invoeren die je bezoekers te zien krijgen.
Bijvoorbeeld
Hallo,
Kunnen wij je helpen

Knoptekst: Dit is de tekst die op de knop staat waar de bezoeker op klikt om een Whatsapp gesprek te starten
Bijvoorbeeld: Chat openen
Themakleur: Je kan hier de kleur van het chat venster aanpassen
Donkere modus: Ik zou hiervoor de optie “auto” gebruiken
Header: Hier kun je eventueel een ander logo neerzetten. Kijk even wat jezelf mooi vind, ik heb hem op Whatsapp logo gezet.
Chatvertraging: laat deze op 10 seconden staan
Paginaweergaven: kan op 10 seconden blijven staan.
Wijziging opslaan!

We gaan nu naar het tweede tabblad Zichtbaarheid
Waar wil je dat de WhatsApp button zichtbaar is
Standaard wordt de WhatsApp button op iedere pagina van je website weergegeven. Bij zichtbaarheid instellingen kan je aangeven op welke pagina’s de Whatsapp knop zichtbaar zal zijn.
Het is hier een kwestie van alles instellen hoe je het hebben wil en tot slot op Wijzigingen opslaan klikken.
WhatsApp deelknop op je website plaatsen
Wil je een WhatsApp button op je website plaatsen, dan heb je steeds meer keuze uit verschillende WordPress plugins die ervoor zorgen dat je een WhatsApp button op je website kunt plaatsen.

Vergeet niet op wijziging opslaan te klikken….even zelf testen of het allemaal werkt! En klaar!
De bezoek ziet nu het volgende op de website staan

De meeste bezoekers bekijken je site op een mobiel, door deze knop toe tevoegen kunnen ze heel makkelijk in contact komen met je.
Als de bezoeker klikt op de button wordt de chat geopend, als de button op een desktop/laptop wordt geopend, wordt de bezoeker automatisch doorverwezen naar WhatsApp zodat hij of de chat kan beginnen op zijn desktop.
Het ontstaan van WhatsApp
De applicatie is reeds in 2009 bedacht door de Amerikaanse internetondernemers Brian Acton en Jan Koum, die daarvoor bij Yahoo! werkten.
Toen Koum in 2009 een Iphone van Appel kocht ontstond het idee om een eigen social media-app te ontwikkelen. In juni 2009 begon Apple push up notificaties voor WhatsApp te maken. Binnen enkele maanden had WhatsApp 250.000 gebruikers.
In februari 2014 werd WhatsApp voor 19 miljard dollar overgenomen door Facebook. Uit een blog van het bedrijf uit juni 2016 bleek dat er toen al 100 miljoen spraakoproepen per dag (!) via WhatsApp plaatsvonden en dat de instant messaging-app in totaal zo’n 450 miljoen dagelijkse gebruikers had. (bron historiek.net)
De website FTW van USA Today’s Sports waren toen ook al aan het experimenteren met de WhatsApp knop en ook hier is het resultaat dat er op de WhatsApp button vaker werd geklikt dan op de Twitter deel-knop. WhatsApp kreeg 18% van de kliks, Twitter 13%, Facebook 34% en de e-mail knop kon rekenen op 35% van de kliks. (bron: Niemanlab.org)
Met het zien van deze resultaten kan het dus zeker de moeite waard zijn om te testen of het ook op jouw website zo gaat.
Heel veel succes met het installeren! Zijn er vragen of opmerkingen laat het me dan weten!
